19 april 2009

 

Wim Veen's Homo Zappiens tijdens de Avans Onderwijsdagen 2009

Wim Veen voorafgaand aan zijn keynote bij #aod09 on Twitpic
Tot nu toe had ik Wim Veen nog nooit horen spreken, maar via de blogs natuurlijk wel alles al gehoord en gelezen over zijn Homo Zappiens presentatie. Vandaag tijdens de Avans Onderwijsdagen was voor mij dus de primeur om hem in real life te zien en te horen. Dit geeft trouwens meteen aan dat je niet bang hoeft te zijn om dingen op het Web te delen, want als het echt goed is, dan wil je op een gegeven moment ook de real thing. Wim Veen dus. Hij is een charmante verschijning, zilveren lokken en een gedistingeerd baardje, keurig in een strak pak gestoken. 

Zijn presentatietechniek mag er ook wezen. Hij maakt zichzelf eigenlijk heel klein. Heel rustig, op het langzame af verteld hij zijn verhaal. Gelukkig vertelt hij verhalen op een boeiende wijze en leest hij niet voor. Af en toe komt hij even achter zijn spreekgestoelte vandaan en stapt hij een paar pasjes naar voren, het podium op, om zijn verhaal te versterken. De verhalen die hij vertelt maakt hij ook persoonlijk door voorbeelden te gebruiken uit zijn eigen thuissituatie zoals LAN parties met zijn kinderen in de garage, zijn eigen onderwijs- en onderzoekservaring en advieswerk voor grote bedrijven. Tijdens zijn eerste LAN parties ontdekte hij dat hij minstens de helft van de tijd niet aan het gamen was, maar aan het praten en overleggen over het gamen. Interactie in real life met de partygangers in zijn garage. 

Zoals bekend speelt hij, en zijn kinderen, onder andere World of Warcraft, en ook EVE online. Het bloed lijkt van het scherm af te spatten in beide games, maar het verschil tussen de spellen is dat WoW gaat over het problemen oplossen waarbij de verschillende competenties van de characters zo goed mogelijk ingezet moeten worden. Waar EE online vooral over samenwerken gaat. 

Het aantrekkelijke van games zit hem in 4 dingen   
1. Je maakt zelf de keuze's 
2. Je neemt zelf de besluiten. 
3. Je creëert zelf.
4. Het is leuk.

Dit zijn 4 elementen die volgens Wim Veen ook in het onderwijs terug moeten komen willen we interessant zijn voor de toekomstige generatie studenten. Er zijn nog andere eigenschappen die games aantrekkelijk maken, maar de genoemde 4 zijn veruit het belangrijkst.

Vanuit de games gaat Wim Veen over naar het de virtuele conferenties, zoals zijn presentatie op Blending Minds2Meet (eigenlijk een Engelse ersie van de huidige presentatie, zeer de moeite waard) en hoe hij denkt dat straks ook avatars ingezet gaan worden. Het Emily project is een voorbeeld van hoe echt dit soort dingen er al uit kunnen zien. In Gizmoz kun je je eigen avatars voor verschillende applicaties creëren. Hij legt het uit als de 3 technologische trends die zich afspelen. We zijn eerst begonnen om de schaarsheid op informatie te verwijderen, vervolgens de schaarsheid op communicatiemiddelen, en nu gaan we werken aan de schaarste op aanwezigheid. Met hulp van avatars kunnen we straks online conferenties bijwonen en presentaties geven. Voor verschillende doelen kunnen we andere avatars inzetten. 

Vanuit deze virtuele werelden wil Wim Veen lessen trekken voor het leren. Leren gaat over verbinden, communiceren en objecten manipuleren en samen met anderen er betekenis aan geven. E-learning gaat naar zijn mening te vaak alleen maar over het substitueren van boeken door beeldschermen. Het zou natuurlijk verder moeten gaan. De maatschappij vraagt ook nieuwe vaardigheden. Het gaat er niet meer om of je iets weet, maar of je een probleem met anderen kunt oplossen. Daarom zijn Games zo geschikt om in te zetten als leermiddel. Bij een game, moet je weten wat je wil, en naar gelang de keuzes die je maakt zijn de uitkomsten anders. Daarom zijn Serious games en Learning games zo belangrijk in het onderwijs. Leren, moet een afgeleide zijn van datgene wat je je leerlingen wilt laten doen. Niet door het van te voren klaarzetten, ordenen, rangschikken, samenvatten van materiaal. Dat is juist wat de studenten moeten zoen. Daardoor moet ook de rol van de onderwijzers en leerninstellingen veranderen. Die worden regisseur, ondersteuner, online discussieleider, inspirator, vernieuwer en een resource persoon tegelijk. Vooral het ontdekken en stimuleren van onvermoede talenten wordt daarbij belangrijk. De docent die als arbeidsmarkt watcher werkt en als makelaar het gat tussen de theorie en praktijk verkleint. 

Hij pleit aan het eind van zijn verhaal over een systeemdoorbraak die nodig is voor het onderwijs. Technologie die onderwijs mogelijk maakt, in plaats van een ondergeschikte rol voor technologie. Mobieltjes uit bij aanvang van de les is een amputatie van de leerling die je zo afsnijdt van zijn probleemoplossende netwerk is daarom een gotspe. In zijn visie wordt de school een groot warenhuis waar de student langs kan gaan en dan eruit nemen waar hij op dat moment kan nemen wat hij nodig heeft. De student kiest zelf, neemt zelf besluiten en bouwt aan zijn eigen leercarrière. De scholen bieden dan in feite sterk gepersonliseerde micro-curricula. 

Wim Veen zijn verhaal gaat over een werkelijk die we volgens hem pas over 15 tot 20 jaar kunnen bereiken. Hij geeft heel inspirerend weer waar we volgens hem met het onderwijs naar toe moeten. Een visie waarvan ik hoop dat sommige elementen eerder dan de geschetste 15 tot 20 jaar werkelijkheid worden. 

Labels: , , , , , ,


Comments:
"Mobieltjes uit bij aanvang van de les is een amputatie van de leerling die je zo afsnijdt van zijn probleemoplossende netwerk is daarom een gotspe."

Een probleemoplossend netwerk is natuurlijk leuk, maar was onderwijs er niet voor bedoeld om leerlingen eigen vaardigheden bij te brengen? Wat heb je in de praktijk aan iemand die zelf niets kan, maar die alleen maar mensen kent die iets kunnen?
 
Beste Manja, hier aan de universiteit zijn ze bezig met het ontwikkelen van een tenure track systeem voor veelbelovende onderzoekers. Er was een poot binnen de organisatie die wilde dat de onderzoekers alleen een artikel schrijven. En daarop beoordeelt worden. Dit is natuurlijk een uiterst vreemde norm in de wetenschap waar het steeds meer draait om netwerken en co-publiceren.
In feite zie je hier dus terug wat Veen al aangeeft.
Overigens de exact termen van het tenure track liggen nog niet helemaal vast, maar dit is wel een van de punten.
 
Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een koppeling maken



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?