27 mei 2008

 

Dany Jacobs: De culturele kant van innovatie

De keynote van de technologie update van Essentials Media gaat over innovatie. Iedereen wil innoveren maar wat is het nu eigenlijk?

Innovatie heeft volgens Dany Jacobs een hele belangrijke culturele poot. In de meeste boeken, rapporten en artikelen over innovatie gaat het meestal over de technologische kant van innovatie maar niet over cultuur, lifestyle of mode. Terwijl dat volgens Jacos vooral de belangrijke voorwaarden zijn voor geslaagde innovatie.

Innovatie volgens Jacobs iets nieuws met toegevoegde waarde. Waarbij je nog onderscheid kunt maken tussen productinnovaties, procesinnovaties en transactieinnovaties.

Volgens Jacobs is 99% van de innovatie marginaal. Ook bij de transactie innovaties, waarbij het eigenlijk gaat over het nieuwe methode van aan de man brengen. Marketing dus. De modewereld is een belangrijke kapstok voor het verhaal van Jacobs. Het gaat daarbij om kleine veranderingen die alweer uit zijn nog voor de kleren versleten zijn.

De technologische kant van innovatie is meestal goed te meten, maar ook wel aan verandering onderhevig. Terwijl de culturele kant van de innovatie lastig te bepalen is. Het gaat daarbij vooral om subjectieve waarden.

Echt mooi wordt innovatie wanneer de massa zich de toepassing toe-eigend. Zoals met de mobiele telefoon gebeurde. De eerste mobiele telefoons waren telefoons waar de draad vanaf geknipt was. Tegenwoordig is het een MP3 speler, digititale video camera notitieblok, SMS communicatie middel en in de laatste plaats een telefoon. Evolutionaire innovatie die het mogelijk maakt om uiteindelijk toch aan de radicale innovatie te komen.

Hoe radicaler de innovatie is hoe meer gurus en duiders je nodig hebt om de innovaties te duiden.

Labels: , ,


This page is powered by Blogger. Isn't yours?